Saturday, March 26, 2011

Belog ni ape?

Blog atau bahasa pasarnya belog adalah satu platform yang paling mudah untuk individu meluahkan  ape yang terbuku dihati mereka. Namun demikian, sejak akhir-akhir ni belogging menjadi trend yang sangat popular selain Fesbuk, Twitter (saye takde), Fomspsring dsb. Uniknye belog ni seseorang individu mempunyai ciri yang unik untuk memasarkan menonjolkan diri masing-masing. Ini mewujudka suatu alam yang seakan-akan dunia sebenar tetapi hanya ditalian (macam pemberita plak.haih).




Kite tengok ade yang menjadi pemberita, penyebar berita. bagus jugak. Sekurang-kurangnye ade jugak info serba sedikit. Cakap je berita ape tsunami, tanah runtuh, banjir banyak peberita yang mengolah dan menyebarkan mengikut citarasa masing-masing.

Gossip jangan cite la. Pendek kate semua ade. Politik dengan politiknye, maki hamun la masing-masing mendabik dada dengan kepartian memasing. Pendek kate semua ade la. Mai sini bace bro hamka.terbaik punye. Jugak dengan isu hangat sekarang Datuk T Video ape tah. Tak kurang juga ada yang kena tangkap. So, readers tapis la semua maklumat  yang anda bace. Jika anda penulis jangan la mengaibkan sesame muslim. Kite kan sesame Islam. Biar sape salah sekali pun berpeganglah kite pada agama bak kate Cik Seri :

"gigitlah agama Islam ini dengan gigi-gigi geraham anda sekuat-kuatnya,jangan terlepas.."

Nak kate betapa Melayu dan Islam sangat rapat, utuh dan kuat sejak zaman nenek moyang lagi. Saya masih belum habis membaca siri ATBM (Alter Terahsia Bangsa Melayu) dari mistisfiles. Belog ni contohnya mengajak kite berfikir. Mungkin ade segelintir yang menganggap ianya adalah dongengan namun setelah saya membaca dan mengkaji hasil penulisan Cik Seri juga bukti-bukti yang didapati dari manuskrip lama. Juga khazanah Bangsa Melayu yang berselerak dimuka bumi ini mambuatkan saya kagum dan bangga. Banggalah kalian menjadi bangsa Melayu. panjan pulak bercerite(_ _")


Pendek kate, dalam belog kite boleh jadi sapa saje yang kita suke. Jangan nak hina-hina orang lain. Kalo tak suke tegur la dengan cara yang berhemah. kalo malas bace jangan datang belog tersebut. betul tak? Pada saye belog ni adalah medium ilmu dan pendapat. kat sini jugak kite belajar mencernakan sesuatu samada betul @ tak. Juga banyak pandangan dan pendapat yang membuatkan kita kadanag-kadang terkeliru.

Ade seorang penulis ni betul tak ingat sape tapi dia kate "Kite adalah ape yang kita baca". Maaf sangat tak dapat nak bagi kredit kat penulis tu tapi sepotong ayatnye membuatkan saya ingat. See, bermanfaatkan. Dengan ini tamat lah entri ini. Saya memohon maaf kirenya ade yang terguris. Ini hanyalah pendapat peribadi je..mungkin betul. Mungkin jugak tak..

Anda tentukan.Peace :)

No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...