Wednesday, August 17, 2011

Nasib baik ade gigi 웃

Alkisahnye Ramadhan kali ini aku dilanda sakit gigi, lemah-lemah badan, kengkadang macam nak demam pun ade. 2 minggu gusi aku bengkak. Sampai la aku nekad pegi Klinik Gigi. Walhal kali terakhir aku pegi mase cek gigi sekolah menengah. Punye la lame. Haish...sakit nye gigi ni Tuhan je yang tahu.


Sakit tau..huuuu~

Waa...menjelang 14 Ogos 2011 aku bernekad. Siap-siap je lepas sahur aku tak tido, basuh baju semua dan bergerak ke Bangi. Akceli aku jumpe Klinik ni dalam internet. Dr Leen namenye. Nampak macam okey. Dengan berbekalkan RM 150 aku tunggu depan Klinik. Pukul 10 baru bukak rupenye.

Neves jugak sebab tak penah-penah lagi pegi klinik gigi. Klinik ni nice sangat. Akak jage kaunter pun baik. Pastu facility okey. Tandas pun bersih. Siap ade surau dan ruangan menunggu dilengkapi dengan sofa yang empuk, Tv dan aircon. Selain aku ade lagi 2 orang budak nak cabut gigi.
"Okey...giliran awak"
Aku pon redah la masuk bilik rawatan.

"Saya akan cek dulu gigi awak ape pun rileks jagan takut" (hehe...cam tau-tau je aku ni nebesss)
"Gigi awak semuanya okey cuma........................................hmm...gigi geraham bongsu awak tumbuh atas dan bawah. patut la sakit dabengkak da ni" (lah...yeke)
Dr Leen baik. dia cite semua pasal gigi aku. Kire macam nasihat la. Pastu aku pun suh dia cek gigi aku yg berlubang.
"Mana ada gigi awak yang berlubang. Semua elok je" (aish...)
"Adela Doktor, saya boleh rase dengan lidah ni"
Cek punye cek rupe-rupenye ade akar tunggul gigi susu aku mase sekolah rendah. Doktor kate takde ape-ape. Dia Tanye aku nak cabut ke nih?? aku dengan cepat nye menjawab...
 "Cabut je la doktor.Errr...tapi berape ringgit??"
Dalam keadaan ekonomi aku yang kais nih haruslah aku bertanya tentang kos nye..hehe. Bermula la ke'nebes'an aku bile Dr da mengeluarkan jarum bius. Aku cepat-cepat wat mindset (tak sakit...tak sakit). Akhirnye gigi tu pun tercabut. Selesa sungguh!

Okey kawan-kawan, walaupun usia kite meningkat kita tak boleh abaikan gigi sendiri. Ni nasihat dari Dr untuk aku tapi aku nak kongsi jugak. Lepas makan sememangnye kite kene bersihkan gigi, gunalah ubat kumur kalo paling-paling malas pun. Pastu jangan biarkan sisa-sisa melekat kat celah gigi sebab ia akan mereput kat celah gigi dan mengakibatkan kecederaan pada gusi dan gigi sendiri.

Sayangi Gigi Anda

No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...