Tuesday, August 16, 2011

Separuh Ramadhan.Yang lagi separuh?

♪ ♫ Ku mengharapkan ramadhan ini penuh makna  ♩ ♬ ♭

Seperti yang kita tahu. Ramadhan sudah masuk separuh. Kat surau pun rase-rasenye da makin separuh juga. Tambah-tambah lagi banyak undangan dan program iftar lagi menambahkan kelunturan aku untuk solat terawih. Nafsu tidur aku semakin menjadi-jadi lepas makan ubat. (ni la Ramadhan pertama aku sakit gigi). Dulu awal-awal da ade azam nak penuhkan solat terawih sedaya upaya. Tapi tengok la sekarang. Berselang-selang solatnye.

Teringat pulak mase 4th year kat U. Tiap-tiap malam aku ade kelas. FULL. Isnin sampai Jumaat sebab lecturer yang ajar kami tu partime je. seingat aku minggu 1st je solat sorang-sorang kat rumah. Selebihnye tido. Hmm..Apela nak jadi kan..kan..Tapi ade kemajuan jugak la tahun ni, aku solat banyak jugak dari tahun-tahun sebelumnye.

 
Bulan Ramadhan bulan keberkatan. Ce tengok atas. Ade masjid, Al-Quran, anak bulan... tu semua simbolik bulan rahmat ni. Masjid/surau untuk kita imarahkan, Al-Quran untuk dibaca, jika dulu jarang-jarang bace ambillah bulan ni sebagai platform untuk bermula balik. Anak bulan menandakan bila kita aka berpuasa. 

Puasa kali ni lain dari tahun-tahun sebelumnye sebab tengah praktikal. Alhamdulillah, bos bagi balik awal. Pukul 4.30 da chaw da.hehe. Pastu ni la bulan yang aku menjadi pengunjung bazar Ramadhan yang tegar. gara-gaya penat nak memasak. Selalunya, beli sekali untuk Ezaini, housemate ku.

Ramadhan ni jugak aku kerap balik kerumah sebab dah ade kenderaan sendiri. Ya Allah, syukur sangat. Stress jugak di ofis tambahan pulak elaun tak dapat lagi. Teringinnnye nak keje maca kawan-kawan yang lain. Baju raya da siap. Lagi seronok bile ade yang sponser baju raye kain cotton. A big thanks to him.(aku tak penah ada baju kain cotton).

Apa pun, aku tak boleh bermalasan, tambah-tambah lagi perihal ibadah. Lawan nafsu ! Ya, anda boleh !







No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...