Friday, November 19, 2010

Makan Pagi

Selamat pagi semua. Ada yang tak bangun lagi ke? ada jugak kot. Mana yang berjoging, bersarapan baguslah. Tapi mana yang masih didalam selimut tu mungkin kepenatan stay up malam tadi. Kenyang saya dapat bersarapan dengan enaknya di kedai **** bersama kekanda saya. Mujur lah kerja dia tidak seperti yang lain masih punyai waktu yang fleksible ^_^



Saya mempunyai kisah menarik tuk dikongsi pada pagi ini. Sesampai dikedai makan saya lihat orang tidaklah meriah seperti selalu. Ada sebuah keluarga riang gembira bergurau senda di muka hadapan kedai, ada yang makan sendirian. tercarik-carik jugak kekanda dimana....

Nun kelihatan kekanda saya rilek-rilek membaca surat khabar. saya menghampirinya dan menyapa. meja kiri dan kanan sudah diisi dengan pelanggan yang lain. Oh, dia sudah memesan teh tarik. "Aku terlewat", ujarku. Kelihatan sepasang suami isteri. Makcik dan pakcik agaknya.

Saya menyaapa kekanda yang asyik membaca surat khabar. Kami bersembang-sembang kosong dan kebanyakannya berkisar pada hal ehwal semasa didalam akhbar sinar harian. Lucunya, Kekanda ku kurang memahami ape tu penggodam menerusi berita  (English version) yang dibaca. lalu panjang lebarlah   saya menghuraikan serta contoh-contoh <-----yesss, dapat jugak tunjuk power sebab dia kurang arif dalam hal ini.

Mee goreng sudah siap. Kekanda saya sebenarnya sudah makan dengan abangnya di Salak Tinggi namun masih berkeras untuk menemani saya bersarapan.hurmm...Biasalan kedai mamak mesti ade limau nipis. Tanpa saya sedari dengan lajunya limau itu terpelanting kearah pasangan Pakcik dan Makcik. Macam biasa si kekanda tergelak-gelak dengan keletah saya. Begitu juga dengan saya, merah padam muka apabila mereka berdua juga tersengih melihat telatah saya (_ _")

Seperti biasa kekanda tidak mungkin akan memanjakan saya. Comot sungguh keadaan saya, terpaksalah ambik sendiri tisu dikaunter. Ambil lebih sedikit, mungkin boleh diberi pada meja sebelah.Bagus, niat dah baik. Saya meletakkan tisu diatas meja sebelah sambil tersenyum pada pacik dan makcik itu, lantas aku disapa oleh pakcik tersebut ....

"Eh, suami kamu tak makan sekali ke??", err, gusar dihati tapi masih mampu tersenyum. "Tak lah pakcik, itu kawan saya", tetibe plak neves. Pakcik itu menyambung "oh, kawan saje, kawan baik ye." Saya senyum, mengiya tidak menggeleng tidak.Kemudia pakck tu berkata lagi "Kamu ni budak ***** islam kan??Boleh ke kamu makan berdua-duaan begini ditempat awam??" masih lagi tersengih-sengih namun seperti halilintar memanah setiap bait perkataan pakcik tersebut.

Kekanda hanya diam sahaja menyambung membaca surat khabar. Namun, saya tau hatinya juga seperti apa yag saya rasa juga. Saya menghabiskan mee goreng dengan perasaan berbaur. Tidak lama selepas itu pakcik juga isterinya berlalu. sempat juga saya berbalas senyuman kepada isterinya.

Kami berpandangan. Kami tahu ape yang terbuku dihati masing-masing. Kekandaku biasa-biasa sahaja latar belakangnya. Bukan berasal dari keluarga yang alim namun aku melihat dirinya ada kesungguhan untuk mendalami ilmu agama. so-so orang kata. Ditegur bukan situasi yang aneh bagi kami. Mungkin Tuhan mahu memberi peringatan kepada kami. Saya sendiri bukanlah begitu jumud dan alim. sedang-sedang juga.

Tak semua orang yang diberi peringatan sebegini. Saya tahu itu salah. Berdua-duaan tanpa mahram itu salah. Namun saya menutupnya dengan berjumpa di tempat awam.Mungkinkah kami kelihatan tidak manis?hurmm..kami memerlukan masa untuk berbincang panjang lebar soal ini.Sukarnya hidup tanpa ikatan..Namun itu tak kan menjadi penghalang untuk kami berubah kepada yang lebih baik.

Saya berusaha, dia berusaha, kami berusaha. Namun kami tak terlepas dari membuat kesilapan. Kami berusaha menjaga pergaulan namun masih tededah dengan finah masyarakat. Doakan kami agar tidak tersasar jauh. Doakan kami agar sentiasa terlindung dari fitnah dunia.Saya sayangkan dia, diri saya juga keluarga. Ini kisah saya....mungkin anda juga mempunyai kisah tersendiri.

Awak....jum kawin ;p


Nota penutup entry ^_^

Atau mungkin juga pakcik tadi kecewa kerana difikirkan yang kami ni pasangan suami isteri..

Atau mungkin cara kami yang agak matang membuatkan pakcik tersebut tergerak hati bertanyakan status kami...

Atau juga perlakuan kami yang sempoi tanpa disedari mengundang ketakselesaan orang lain..hurmm..





No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...