Sunday, November 28, 2010

Surirumah

Hari ini genaplah 2 hari saya berada dirumah. Menjadi fulltime housewife. Menguruskan rumah. Letih. Itu yang mampu dicoretkan kala ini. Menguruskan rumah. Pada saya sesuatu yang bukan mudah. Walaupun adik bongsu sudah berumur 11 tahun, namun masih banyak lagi kerja-kerja yang perlu dilakukan sendirian. Saya lah ibu dan sayalah bapa (Ibu dan ayah saya semua ade hal yang menyebabkan mereka tiada dirumah untuk beberapa hari (=.=). Jangan mengeluh jangan beralah. kerana saya pasti Tuhan memberikan saya tanggungjawab ini tidak lain tidak bukan kerana saya mampu menghadapinya.

Ihsan Google


Pada saya menjadi surirumah sangat sibuk. Itupun kepada yang bersungguh-sungguh. Kepada yang malas-malas sila abaikan entri ini. Dulu waktu kecik-kecik mak slalu kate "kerjarumah ni rutin, kamu mesti buat!!" maka terkocoh-kocoh la saya bila mak membebel dipagi hari. Mak saya sangat teliti orangnya,

 "da kemas bilik ke?"
"dah mak"
"mak nak cek"
.
.
.
.
"tegangkan cadar tu sampai licin"
adeh~~(_ _")

Tu belum lagi cek sawang dalam bilik, almari yang mungkin memuntahkan isinya bila dibukak. Mak saya akan cek setiap inci lantai kalau-kalau ada sehelai rambut.Tapi yang bes nya rumah jadi sangat kemas dan berkilat.Patut la abah sayang kat mak =p

Itu dulu okey. Sekarang situasi berubah dan saya lah mengambil alih tugas mak. siyes, sampai sekarang saya tak boleh melakukan sesempurna mak. namun saya cuba sedaya upaya.kata kuncinya adalah disiplin. membuat kerja rumah secara disiplin akan meringankan kerja sedikit sebanyak. saya melalui fasa ini dan saya sering kali juga tidak mengikut jadual harian dan menyebabkan ada tugasan yang tidak dapat diselesaikan.hurmm...(_ _")

Berbalik kepada tugas surirumah, jadualnya sangat padat tetapi bagi yang RAJIN sahaja ya. Bermula dengan bangun pagi mengemas rumah,membasuh baju, basuh pinggan kalau ade kat sinki tu (takde air kot malam tadi), belum lagi tugas-tugak khas bile air tetumpah, lantai melekit, kua beli barang rumah yang da habis..huh...betol-betol menguji kesabaran. Tabik Spring lah! ^_^

Ape pun saya sayang rumah saya :)


Taraaaa!!!akhirnya kerja siap  jugak. dapat lah berehat-rehat sikit. Tapi jangan lupa dengan rutin tadi esok pon kene buat yang sama. Tahniah juga diucapkan kepada semua suri-suri yang BERJAYA menguruskan hal ehwal rumahtangga dengan baik ^_^







p/s: bile lah nak start edit fyp kalo cenggini kejenye.adeh (_ _')

No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...