Tuesday, November 30, 2010

Simpan Fail Anda Dengan DropBox



Kusangkakan lappy ini hilang rupa-rupanya menyorok. Ape yang kalian akan lakukan jika kehilangan laptop yan mempunyai bahan-bahan yang sangat-sangat penting??Kini anda tidak perlu risau, online storage banyak boleh didapati kini.

Apa itu DropBox (dan seumpamanya)

Dropbox adalah perisian yang menyelaraskan fail dalam talian dan komputer. Anda boleh menyimpan fail dengan mudah, ia tidak perlu untuk memuat naik semua fail kedalam akaun Dropbox kerana anda boleh mengemas kini sendiri melalui komputer. 



Bagaimana ia berfungsi?
Pertama sekali install DropBox kedalam komputer melalui sini.Bagi pengguna Window satu folder akan wujud didalam komputer anda seperti ini:

Klik Untuk Perbesar


Anda hanya perlu memasukkan semua fail didalam folder ini dan ia akan synchronize dengan sendiri tanpa perlu bersusah payah upload. Jika anda kehilangan laptop hanya masuk kedalam akaun Dropbox dan fail itu masih ada didalam akaun. Warna hijau pada folder menandakan file tersebut sudah diupload kedalam akaun.

Namun demikian, pemilik komputer haruslah mengubah option untuk aplikasi ini kerana by default aplikasi ini akan automatik run semasa startup. 3 GB saiz akan diberi untuk versi percuma. Cukuplah untuk menampung file .doc dan pdf serta fail-fail yang lain.

Terdapat jugak Box dot net. Klik sini yang mana memberikan 5 GB saiz untuk versi percuma. Menarik dalam Box dot net ini juga terdapat aplikasi Widget untuk diletakkan didalam website. Saya tetap kekal bersama DropBox dan berpuas hati dengan servisnya.

Terdapat bermacam-macam lagi aplikasi seperti ini yang harus anda cuba. Jangan lupa backup fail anda sebelum "hilang". ^_^



p/s: ayat caca marba. masih kurang mahir translate jargon kepada bahasa ibunda (_ _")

No comments:

Post a Comment

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...