Saturday, November 20, 2010

Lappy semakin lambat

Lappy ini semakin lambat kengkadang jem.tension jugak orang nak buat keje pon susah.Banyak keje nak dibuat sekarang menyebabkan lappy ini kurang penjagaan. Dengan berhabuknye dan agak korot pada pandangan mata halus. Rindu pada lappy lama yang baru sebulan collapse. Sesak jugak nak buat assignment forensic dengan keadaan laptop yang tak terurus. mujurlah ayahanda tidak lokek memberi pinjam anaknya lappy.

Lappy lame
Lappy ini saya harap dapat bertahan sehingga hujung tahun ni namun tidak dapat juga diselamatkan. Screen putih berbentuk ameba mencacatkan fungsi lappy ini. Genaplah 3 tahun setengah lappy ini berkhidmat. dengan beratus-ratus kali format. 2 tahun bertahan dengan Ubuntu.Oh, lappy kau sangat membanggakan :)

Ubuntu Vs Win7


Lappy ayahanda ini sangat lambat walaupun spesifikasinya lebih canggih berbanding lappy yang dahulu. Dari 160 Gb storage kini hanya tinggal 20 Gb untuk digunakan oleh saya. Terpaksalah membuang segala yang tidak perlu didalam lappy ini.habis je exam lappy ni harus diformat.

Terpaksa lah menggunakan online storage untuk menyimpan data-data penting. Saya menggunakan Dropbox untuk menyimpan semua data. bagi yang ingin menyimpan segala macam assignment daftar lah menggunakan link ini sangat berguna sebagai backup.

Untuk melajukan Window, perkara biasa perlu dilakukan seperti Defrag, configure start up (type msconfig), disk cleanup. Antivirus bagi Window 7 ini cukuplah satu sahaja Microsoft Security Essential yang boleh didownload secara percuma (tapi bagi genuine sahaja). Ada lagi tapi saya tak ingat kerana saya adalah pengguna Linux sejak 2 tahun yang lalu. Fleksible. Ape pun saya mengakui Window 7 adalah antara versi Window yang terbaik masa kini berbanding Window XP dan Vista.

@_@ adeh..hardisk takde plak (_ _")

4 comments:

  1. newbie je..sekadar pengguna.tapi saya tau linux boleh buat lebih dari tu..:)

    ReplyDelete
  2. okie apa da jdi pengguna...
    sy ney nak pakai linux pun pikir banyak kali..
    syg nak tinggalkan xp dan bill gates...
    walaupon akui dgn kehebatan "ap-get"..

    ;DD

    ReplyDelete
  3. hehe..baguih2..
    boleh la bagi tunjuk ajar..
    nk pakai dual boot pon kompiter ni banyak barang =p

    ReplyDelete

Counting Days

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...